preskoči na sadržaj

Osnovna Montessori škola "Barunice Dedee Vranyczany" Zagreb

Login
Kalendar
« Srpanj 2017 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Prikazani događaji

Tražilica
Brojač posjeta
Ispis statistike od 10. 10. 2011.

Ukupno: 139066
Danas: 33
Projekti

 

 

Progresivni glazbeno-pokretni program razvoja početnih vještina pisanja u djece

 

Programske sastavnice temeljene na knjizi Ples pisanja Ragnhild A. Oussoren

 

Irena Lovčanin, učiteljica

Tatjana Milašinčić, logopedica
Ples pisanja dio 1.

 

ŠTO JE PLES PISANJA?

 

Ples pisanja metoda je koja se temelji na iskustvu stečenome u psihološkoj analizi rukopisa nastaloj u Francuskoj krajem 19. stoljeća te na pisanju učenju koje ima korijene u Njemačkoj oko 1960. godine. Metoda se odnosi na vježbanje fine i grube koordinacije koja se temelji na pokretu, odnosno metoda koja cijelo tijelo uključuje u razvoj koordinacije šaka i prstiju. S pomoću maštovitoga crtanja, slikanja, uz glazbu, stihove, ritam i igru stvaraju se uvjeti za graciozne i pridružene pokrete šaka. Metoda se temelji na međuovisnosti pokreta tijela i sitnih pokreta šaka i prstiju, a rezultira ležernim, čitljivim, brzim i prepoznatljivim rukopisom.

Ples pisanja djecu uči orijentirati se na listu papira, odvažiti se prijeći granice papira, koristiti se različitim sredstvima pisanja/crtanja/slikanja pokretima različite brzine, snage i smjera te naposljetku razvija osjećaj za odnose među različitim oblicima slova. Vježbe za koordinaciju tijela djecu uče održavati ravnotežu tijela, očiju i obiju moždanih polutki.

Prvi dio Plesa pisanja namijenjen je djeci u dobi od pet do osam godina. Višegodišnje iskustvo autorice programa pokazalo je da su materijal i metoda izvrsni i za stariju djecu, ali i za djecu s većim teškoćama u pisanju te kako nikada nije prekasno početi vježbati vježbe grube motorike.

 

KONCEPCIJA PROGRAMA PLES PISANJA

 

U prvomu dijelu programa Ples pisanja ne koriste se slova. Koristi se njihov oblik, odnosno osnovni pokreti pri oblikovanju slova. Prvi dio programa sastoji se od devet tema. Svaka je tema kreativan i zabavan način uvježbavanja pokreta, načina držanja sredstva pisanja, pritisak pri pisanju, brzine pisanja. Vježbama će djeca u svojoj koordinaciji otkriti ritam i energiju te buduću radost pisanja što je vrlo važno i djelotvorno.

Glazba zauzima važno mjesto u ovoj metodi. Djeca vole glazbu, uživaju u njoj, prepuštaju se ritmu, ugođaju, prepoznaju podršku koju im daje te u njoj pronalaze nadahnuće. S vremenom će djeca automatski i nesvjesno uključivati svoj unutarnji motor kako bi uspostavila ritam.

 Pokret također zauzima važno mjesto. U ovome slučaju on prethodi razvoju sposobnosti pisanja. Pokret i ritam dovode do razvoja koordinacije šake i prstiju, koja onda rezultira finim pokretima ruke koja piše. Ples pisanja uvažava činjenicu da su pjesme i ritam ljudima oduvijek bili jako važni. Svaka od devet tema sadrži pjesmicu s pokretima koja je za svaku temu karakteristična. Glasom se koristimo kao instrumentom za davanje ritma.

 Da bi dijete počelo pisati, potrebno je uspostaviti dobru ravnotežu cijeloga tijela te tijelom uspostaviti vezu sa slovima. Iz toga razloga potrebno je omogućiti djetetu uvjete i priliku da piše svojim cijelim tijelom, da integrira osnovne pokrete u svoje tijelo.

Da bismo kod djece postigli želju za pisanjem, ruci koja piše mora biti ugodno, a to se događa kada je pisanje gipko i puno energije. Rad i motorički trening pozitivno djeluju na koncentraciju, razvijaju kreativnost, užitak, a naposljetku čitljiv, osobni, ritmičan i tečan rukopis. Sretno dijete je usklađeno dijete.[1]

 

            Devet tema kroz koje se provodi Ples pisanja djeca vježba sve pokrete i linije od kojih se sastoje naša slova. Trajanje rada s pojedinom temom ovisi o veličini grupe, dječjoj zainteresiranosti, razvoju, tempu i energiji grupe.

Svaka tema sadrži:

  • vježbu za poseban pokret koji se uvježbava, proigrava i izvodi vježbama grube i fine motorike
  • poseban glazbeni predložak koji djeluje kao pratnja i pomaže djeci izvesti pokret određenom brzinom i napetošću; kada dijete izvodi Ples pisanja, glazba je posrednik – to znači da je, ako je npr. tema Rastuće drvo, dobro igru početi tako da djeca svojim tijelom, na podražaje glazbe stvaraju i odlikuju rastuće drvo
  • pjesmicu uz koju su navedene i vježbe za tijelo, odnosno za šake i prste ako djeca sjede
  • maštovito crtanje uz glazbu
  • vježbe crtanja za individualan rad i rad u paru te u manjim skupinama.

Teme:

  1. vulkan – osjećaj oslobađanja, prikaz i podjela površine, zagrijavanje, grijanje, stimuliranje pokreta pisanja, prilika za razgovor o cijelome tijelu i osjećajima, vulkanom se uvježbava pisanje petlji prema gore i prema dolje
  2. šetnja u prirodi – poticanje mašte i opuštanje, prilika da se razgovara o stvarnosti i snovima, potiče povezivanje i sklad u pisanju
  3. krugovi i osmice – stvara se opuštajuća atmosfera, stimuliraju se kružni pokreti za oči i mozak, logičko mišljenje, rješavanje problema i sukoba, stimulira se tečno pisanje
  4. robot – zagrijavanje, koordinacija tijela, neovisnost i ustrajnost, jačanje asertivnoga ponašanja, stimulacija pisanja jasnih i točnih uglova
  5. vlak – stimulira suprotne signale, povećava brzinu pisanja, uvježbava se povezivanje slova, razvija svijest o disanju, pomaže u izradi petlji u pisanju
  6. rastuće drvo – naglašava temelj, disciplinu i spontanost, organizaciju, improvizaciju, koordinaciju tijela i pokreta pri pisanju, ova tema donosi vježbu mnogih temeljnih pokreta pisanja
  7. srebrna krila nad morem – svijest o razlici između stanja opuštenosti i napetosti, potiče na raspravu o iskustvima i osjećajima, vježba se tečnost pisanja
  8. mačke – stimulira se svijest o vlastitome tijelu, koordinacija očiju, ruke i ušiju, smijanje s mačkom i sreća, važni pokreti i linije za povezivanje oblika slova a, c, d, g
  9. mandala – vježba za oči i vježba organizacije, razvijanje svijesti o sebi i osjećaj odgovornosti, povećava sigurnost osnovnih pokreta skraćenim ponavljanjem svih različitih tema Plesa pisanja

 

CILJ JE PLESA PISANJA POSTIĆI TEČNO I GIPKO PISANJE RUKOM.

 

CILJ PLESA PISANJA

Osim vježbi ritmiziranja također je važno kombinirati:

  • ritam i melodiju
  • um i emocije
  • tijelo i dušu
  • napetost i opuštenost
  • senzomotoriku i psihomotoriku
  • grubu motoriku i finu motoriku
  • oblik, pokret i raspodjelu.

 

Ples pisanja nije vezan ni uz jedan određeni stil. Smisao je u tome da djeca, kad dobro razviju koordinaciju, mogu sama odabrati stil krenuvši od vlastitih logičnih pokreta i od vlastite osobnosti. Psiholog Torbjorn Danielsen napominje da što prije dijete počne spajati slova, to bolje jer tada to znači da je djetetova koordinacija primjerena i zadovoljavajuća.

 

NAČELA UČENJA PLESA PISANJA

 

Osnovni su pokreti i oblici RAVNO i OBLO. To su osnovni oblici od kojih se sastoje naša slova i brojke:

  1. ravni oblici/linije
  2. obli oblici
  3. kružni pokreti
  4. uglati pokreti
  5. vježba u četiri različita smjera
  6. od velikih prema malim / od malih prema velikim
  7. osmica.

 

RITAM PISANJA

 

Ritam pisanja dolazi u povezanosti grube i fine motorike te psihomotoričkih pokreta izražavanja:

  • napetosti i opuštenosti
  • oblika i raspodjele pokreta
  • gore i dolje
  • lijevo i desno.

te se smatra pozitivnim kada se pisanje stvara uravnoteženim i ritmičnim pokretima. Ono nastaje vježbanjem grube i fine motorike, senzornim i psihomotoričkim aktivnostima. To je važno jer pozitivno pisanje stvara samopouzdanje.



[1] A. Oussoren , Ples pisanja, Progresivni glazbeno – pokretni program razvoja početnih vještina pisanja u djece, Ostvarenje, 2007., str. 9

 

 

preskoči na navigaciju